Makluman

KEPADA SEMUA MURID SKSJ, GUNAKANLAH MASA DENGAN SEBAIK-BAIKNYA KERANA 'MASA ITU EMAS'.

Sunday, February 23, 2014

Minggu Anti Dadah


TEKS PERUTUSAN MINGGU ANTIDADAH 2014
OLEH TN. HJ. MD HASIDIN BIN HJ. ZAINI
TIMBALAN PENGARAH PENDIDIKAN JOHOR
b.p PENGARAH PENDIDIKAN JOHOR

Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T. kerana atas limpah kurnia-Nya maka dapat kita berjumpa dalam majlis yang mempunyai makna yang besar kepada kita. Kita sedia maklum bahawa, 19 Februari setiap tahun telah diisytiharkan sebagai Hari Antidadah Kebangsaan. Pengisytiharan ini dibuat pada 19 Februari 1983 oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad. Sambutan Hari Peringatan Antidadah Kebangsaan ini adalah manifestasi komitmen kita semua untuk memberi gambaran bahawa momentum kita masih laju untuk melaksanakan usaha-usaha pencegahan dadah di peringkat sekolah.

Masalah dadah bukanlah satu perkara baharu. Dadah merupakan satu kecelakaan yang amat besar dan boleh melumpuhkan kesejahteraan dalam kehidupan ini. Dadah akan menghancurkan kesejahteraan hidup individu, keluarga, masyarakat dan negara. Ia tidak mengenal kaum, agama, usia dan jantina.

Menyedari akan hakikat dan bahaya dadah, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menetapkan matlamat diperingkat sekolah iaitu Sekolah Bebas Dadah dengan tema pada tahun ini iaitu ’Gaya Hidup Sihat Amalan Kita’. Sehubungan dengan itu, pelbagai strategi dan pendekatan pendidikan pencegahan dadah dirangka untuk dilaksanakan oleh pihak sekolah. Secara umumnya strategi pendidikan pencegahan dadah di sekolah adalah berteraskan empat pendekatan iaitu Kurikulum, Kokurikulum, Pembangunan Sahsiah dan Pengurusan Kepimpinan. Gerakan membanteras dadah di peringkat sekolah perlu dilaksanakan secara menyeluruh dan bersepadu melibatkan semua warga sekolah, ahli dan pemimpin masyarakat setempat serta semua agensi sekitar.

Melalui strategi kurikulum murid-murid diberi pengetahuan dan kemahiran berkaitan bahaya dan kesan dadah semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Mesej bahaya dan kesan dadah ini boleh disampaikan ketika perhimpunan mingguan, menerusi program 5 minit anti dadah, edaran bahan-bahan bantu mengajar serta melalui latihan kerja yang terancang. Guru-guru juga boleh membincangkan kesan dan bahaya dadah menerusi isi pendidikan dan topik-topik yang diajar.

Melalui strategi kokurikulum, murid-murid perlu dilatih melibatkan diri secara aktif dalam gerak kerja persatuan dan kelab, permainan dan pasukan pakaian seragam. Latihan kemahiran dan pengetahuan perlu disusun secara sistematik bertujuan membangunkan minda, meningkatkan kesedaran agar dapat menghasilkan tindakan untuk hidup dalam suasana yang sihat dan ceria, aktif dan harmoni. Secara amnya kita boleh mempromosikan cara hidup dan gaya hidup sihat melalui kegiatan kokurikulum.

Pembangunan Sahsiah dan Jatidiri murid perlu dipertingkatkan. Para guru dan murid sewajarnya berusaha mengisi ruang pembentukan peribadi dan sahsiah melalui pendidikan kerohanian, bimbingan dan kaunseling serta mematuhi peraturan dan disiplin sekolah. Program-program peningkatan sahsiah dan jatidiri perlu diperhebat dan dimantapkan. Konsep kepimpinan melalui teladan, “idola” dan “karisma” harus dipraktikkan kerana ia akan dikuti, dipelajari dan diamalkan oleh murid sehingga menjadi sebati dan kekal sebagai sebahagian daripada perwatakan mereka.

Melalui strategi pengurusan dan kepimpinan pula diharap dapat menggerakkan Jawatankuasa Pendidikan Pencegahan peringkat sekolah, bekerjasama dalam satu pasukan untuk meningkatkan kepakaran, pengalaman, pengetahuan dan kemahiran dalam mengendalikan masalah berkaitan dadah. Oleh itu, pihak pentadbir sekolah harus bergerak lebih proaktif untuk menjalankan program dan aktiviti. Persatuan ibu bapa dan guru, persatuan penduduk setempat dan agensi-agensi sekitar perlu memainkan peranan secara aktif dalam merangka dan melaksanakan program pendidikan pencegahan dadah.

Perkembangan terkini senario kedudukan penagih dadah, rampasan dadah, jumlah pesalah dadah dan kemunculan dadah jenis sintetik seperti Amphetamin Types Stimulants menunjukkan bahawa gejala dadah di negara kita terus berada pada tahap yang membimbangkan.
Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan, golongan belia berumur di antara 19 hingga 39 tahun merupakan golongan paling ramai dikesan mengambil dadah, tetapi sejak akhir-akhir ini umur dikesan mula menagih sudah menurun kepada mereka yang berumur 13 tahun. Selain mencuba dadah, mereka juga diekploitasi dalam pengedaran dadah secara kecil-kecilan.

Mengikut laporan Agensi Anti Dadah Kebangsaan, Kementerian Keselamatan dalam negeri dan Jabatan Narkotik, PDRM, penghasilan dadah sintetik tersebut lebih bahaya daripada dadah asli. Dadah sintetik boleh mendatangkan kerosakan kekal kepada otak dan diri individu itu sendiri. Pengambilan syabu, pil kuda, ecstacy dan sebagainya boleh menyebabkan pergantungan kekal kepada dadah sehingga menyebabkan kematian.

Sehubungan itu, semua warga pendidikan perlu memainkan peranan masing-masing untuk memastikan sekolah bebas dadah. Bagi mencapai hasrat dan tujuan ini, sekolah mestilah melahirkan murid-murid yang berfikir dengan waras, membuat pilihan yang bijak untuk menghasilkan keputusan yang tepat. Membuat penilaian, pemilihan dan keputusan yang bijak adalah satu disiplin yang baik. Murid-murid perlu diasuh dan dididik merancang perkembangan diri dan merancang kehidupan positif dengan mengambilkira pentingnya faktor masa depan. Murid-murid perlu diasuh untuk menjana idea-idea baru, inovasi dan kreatif yang dapat dimanfaatkan bersama bukannya menyerah minda untuk diisi oleh anasir-anasir jahat  yang boleh menjerumuskan mereka ke lembah kehinaan.

Semua pihak perlu memainkan peranan berprinsipkan semangat kolektif, bersungguh-sungguh dan menjalankan tanggungjawab memberi pendidikan pencegahan dadah serta membentuk peribadi dan sahsiah terpuji murid-murid sekolah. Semoga anak-anak didik kita akan terpelihara dan bebas dari dadah, berpersonaliti unggul dan cemerlang.

Saya sedar bahawa tugas, peranan dan tanggungjawab memerangi masalah dadah ini adalah amat berat dan mencabar. Walaubagaimanapun saya amat yakin bahawa dengan semangat dan tekad yang tinggi, istiqamah dan keazaman yang jitu, gerakan secara menyeluruh dan bersepadu kita boleh berjaya.

Saya ingin menegaskan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia dan Jabatan Pendidikan Negeri Johor akan terus mendokong usaha kerajaan untuk menghapuskan gejala negatif ini. Strategi, pendekatan dan kaedah baru akan dikenalpasti, diteliti, dikaji dan dipraktikkan untuk memastikan murid sifar dadah dan sekolah bebas dadah.

Kementerian Pendidikan Malaysia akan terus mempertingkatkan program dan aktiviti Pendidikan Pencegahan Dadah di semua peringkat dengan melibatkan semua agensi sesuai dengan tema “Gaya Hidup Sihat Amalan Kita” demi merealisasikan sekolah bebas dadah.

Sekian.

Wabillahitaufik Walhidayah. Wassalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Yang benar,

                        t.t
................................................
(MD HASIDIN BIN HJ. ZAINI)
Timbalan Pengarah Pendidikan Johor

b.p Pengarah Pendidikan Johor

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...